Vang Vieng en Vientiane

12 februari 2013 - Vientiane, Laos

Hallo mensen!

Dit verslag schrijf ik nu vanuit Vientiane, de hoofdstad van Laos.

We zijn vanuit Luang Prabang naar Vang Vieng gereden, dwars door de bergen in een mini busje, echt supermooie natuur... We waren zo vroeg dat we via de bergen door de wolken gingen en we uiteindelijk de wolken tussen de bergen in konden zien liggen, heel bijzonder! Ik moet eerlijk zeggen dat de natuur in Laos, zoveel mooier is dan wat ik tot nu in Thailand gezien heb (ookal was dat natuurlijk ook niet vervelend ;) Aangekomen in Vang Vieng hebben we ingechecked bij ons guesthouse; weer erg goed geboekt al zeg ik het zelf; supergrote kamer met uitzicht over de rivier en de bergen.. ontbijt inclusief, wat ook wel een keer lekker was :)

s'Avonds rond gelopen in Vang Vieng, maar eigenlijk viel dit plaatsje me een beetje tegen, weinig te beleven. En niet heel bijzonder in vergelijking met Luang Prabang.. heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat de hoofdattractie het Tuben behoorlijk aan banden gelegd is, omdat er jaarlijks veel doden vielen....

Na heerlijk geslapen te hebben, zijn we de volgende dag richting een grot gelopen die je kon beklimmen voor een mooi uitzicht over de stad... Dit was echt een helse beklimming op m'n slippers! Uiteindelijk de top gehaald (compleet bezweet en oververhit) en het uitzicht was inderdaad prachtig.. s'middags lekker kunnen afkoelen tijdens het Tuben; was droogseizoen, dus water stond laag en was echt heel relaxed! Niks gevaarlijks aan, maar alle barretjes aan de waterkant zijn gesloten, dus meer dan de rivier afdobberen is er niet bij... wat mij betreft een heerlijke bezigheid was.. het grote dodenaantal ontstaat waarschijnlijk vooral door de combinatie van veel drank en water... maar dit was echt heerlijk relaxed, 3 uur lang de rivier afdobberen! s' Avonds lekker gegeten en volgende dag richting de hoofdstad Vientiane, om o,a, ons Visum voor Vietnam te regelen.. We kwamen Vivian ook tegen (Australische meisje van de Chiang Mai trekking), daar hebben we mee gegeten en ze heeft toen hetzelfde hotel geboekt als ons in Vientiane, dus die komt ons een dag later achterna..

Daar heengereden en aangekomen bij weer een prima hotel, met prima kamer! Ontbijt ook inclusief, alleen toen ik de volgende ochtend mijn broodje open sneed bleken de mieren hem van binnen al opgegeten te hebben... haha, gelukkig kreeg ik snel nieuw brood...

Toen we informatie gingen aanvragen voor ons Vietnamese visum kregen we te horen, dat i.v.m. Chinees Nieuwjaar de ambassade gesloten is tot 18 februari!!!! Lekker dan!! Dat duurt dus nog meer dan een week...

Om hier zo lang te blijven is ook niet echt een optie, dus hebben we bedacht dat we gaan uitwijken naar een plaatsje hier 5 uur vandaan waar mooie grotten zijn. Vivian gaat daar ook heen, dus gaan we met zijn 3en..Daar verblijven we 4 dagen en komen dan terug naar Vientiane om alsnog het visum te regelen, kleine vertraging... maar ach, komt ook wel weer goed!! Vivian gaat vanaf daar door naar het zuiden van Laos..

Ik weet, ik mag niet klagen over de hitte met de kou die jullie hebben, maar hier is het echt te warm om overdag wat te doen, dus 1e dag niet zoveel gedaan.. Even bij de morning market wezen kijken, die vooral bestond uit heel veel troep! s'Avonds komt alles hier een beetje tot leven en hebben we een leuke markt bezocht en lekker gegeten..

Omdat het zo heet is overdag hebben we gisteren een zwembad opgezocht, dus daar lekker de hele dag gelegen.. en ja, zelfs ik ben na goed insmeren verbrand, dus dan weet je wel hoe warm het hier is, want dat gebeurt me nooit... s'avonds hebben we fajita's gegeten met zijn 3en en wilden we de traditionele Laos dansshow bekijken, maar ik had verkeerd in de Lonely Planet gekeken en waren we te laat, oeps.... dus dat staat vanavond op het programma! :)

Zo, jullie weer op 2 date en gaat allemaal prima hier!! :) Erg mooi!!