Hanoi & Halong Bay

24 februari 2013 - Hanoi, Vietnam

Hallootjes! ;)

Het is weer is tijd voor een reisverslagje, want ik heb in de afgelopen tijd weer zoveel toffe dingen gezien en gedaan... maar, ik begin bij het begin....

De slaapbus van Vientiane (Laos) naar Hanoi (Vietnam) stond op het programma.. Op internet ook wel bekend als de busrit from hell.. achteraf gezien eigenlijk wel mee eens.. Reden om 19.00 weg van het station, ik had goede plaatsen gevonden, dus ik lag opzich prima met mijn lange lijf... Tot de volgende ochtend viel het me allemaal reuze mee en heb ik ook nog goed geslapen, dus niks aan de hand... Bij de grens was het chaos tot en met... totaal geen logica bij de grensovergangen hier, drama.. 2 uur verder, naar veel geduw en getrek, zat iedereen weer in de bus om verder te gaan... Probleem was wel dat er geen toilet in de bus was, dus we moesten elke keer stoppen.. Opzich geen probleem, maar hoe verder Vietnam in, hoe slechter de toiletten.. eigenlijk gewoon gaten in de grond... dus dat was even afzien, maar ik klaag nog niet... Daar begon ik pas mee na 20 uur rijden, rond half 5, want toen werden we ergens een supergoor stadje ingereden en eindigde de bus bij een garage.. tenminste een schuur met 10 dikke ratten en apparatuur verspreid over de modderige grond, want de bus was kapot!! pffff.... Dus we hebben 3 uur door gebracht in een shithole in ghetto Vietnam... vreselijk.. Toen we met behulp van het duwen van de bus een bumpstart konden maken konden we gelukkig verder.. 27 uur later in Hanoi, en ja.. het was een busrit from hell, maar we hebben het overleefd..

Dan Hanoi; 1 woord; GEKKENHUIS! Scooters, auto's die om de seconde toeteren komen je constant tegemoet.. Ook een stuk kouder hier, maar dat vind ik eigenlijk wel even lekker.. 1e dag naar het Army Museum geweest; erg interessant, vooral omdat er nog heel veel voertuigen uit de oorlog te zien waren.. Interessant om wat meer over de oorlogsgeschiedenis te weten te komen..

In Vientiane hebben we ook 2 Nederlandse jongens ontmoet; Andre uit Rotterdam en Younes uit de mooiste stad van Nederland; Groningen! :) Besloten om daarmee een Halong Bay trip van 3 dagen te gaan maken..

Volgende dag werden we opgepikt voor onze Halong Bay trip; een groepje van ongeveer 25 mensen in een busje kwam langs en 3,5 later stonden we op de haven van alle cruise schepen in Halong Bay.. de groep werd opgedeeld en wij zaten incl. ons met zijn 10en op een super luxe boot... geen idee waarom ze er niet meer op gepropt hadden, maar wij vonden het allemaal prima.. Heerlijke lunch gehad en s'middags richting een grot gevaren; was een mooie grot en onze gids zag in alle vormen vrouwen of mannenlichamen... daar moest je veel fantasie voor hebben, want alle stalagtieten en -mieten leken wat ons betreft meer op kwallen...

Daarna verder gevaren naar de Flooting Village; daar op de kayak gezet en door Halong Bay gekayaked... Erg gaaf, want je kon ook allemaal grotdoorgangen in en dan kwam je in supermooie stukken van de Bay uit...

Toen verder gevaren naar de aanlegplek... het was best fris, maar we hadden met een aantal mensen besloten, dat als je in Halong Bay bent, dat je er natuurlijk ook van de boot afgesprongen moet zijn... Dus zijn Andre, Younes en ik met nog een aantal mensen van de boot gesprongen... Ijskoud, maar zeker de moeite waard, supertoffe foto's van gemaakt.. Daarna heerlijk gegeten op de boot.. s'Avonds op het dek gezellig gezeten en als afsluiter hebben Andre en ik de hele baai nog vermaakt met uberslechte karaoke!!

Volgende dag, na heerlijk geslapen te hebben in onze hut, gingen we op weg naar Monkey Island.. We werden met de boot afgezet, om op CatBa Island met een busje overgezet te worden op een andere boot.. Aangekomen op Monkey Island hebben we ingechecked in onze schattige bungalow met zeeuitzicht.. Dit eiland was echt een paradijsje, supermooi!! s'Middags getafeltennist, waar ik helaas genoegen moest nemen met de 2e plek.. grrrr... Toen op zoek gegaan naar de apen, want daar stond het eiland om bekend.. We moesten een route afleggen over de rotsen naar een ander strand, waar de apen altijd kwamen.. Toen we boven op die rotsen stonden met een groepje werden we echt omringt door apen die allemaal hun tanden lieten zien en gingen grommen... Het leek wel een apenhinderlaag... dat was iets minder leuk... iedereen ging snel rennen. We waren net op tijd weg, maar 1 meisje werd nog wel besprongen door die apen. Eigenlijk zijn het gewoon brutale rotbeesten.. Op het strand nog mooie foto's kunnen maken van de apen en de omgeving, maar ik denk dat ik genoeg apen gezien heb tot nu toe.. haha..

s'Avonds heerlijk geBBQed met verse oesters, die wonder boven wonder, echt heel lekker waren! Het eten was sowieso echt super op deze trip.. Toen nog even genoten van het prachtige uitzicht en gaan slapen.. Volgende dag weer terug gebracht naar Hanoi..

Gister met zijn 4en uit eten geweest in super leuke tent.. heerlijk gegeten en heel veel locals aten een toetje die we ook wilden proberen... Niet te eten.. brrr... maar op een gegeven moment werd het een wedstrijdje wie het meeste op kon drinken/eten... En aangezien ik niet tegen mijn verlies kan heb ik toch redelijk veel van dit toetje naar binnen gewerkt.. Blegh...

Toen op de terugweg een drankje gedaan in een kroegje en daar hebben we wat meegemaakt... Om 12 uur moet alles hier dicht en hier kwam de politie langs om met een fluitje iedereen weg te jagen uit de kroeg... De eigenaresse zei toen we buiten stonden dat we haar moesten volgen; dus met stuk of 20 mensen stiekem achter haar aan gelopen en via een sluip door/ kruip door route (door 2 huizen, langs een slapende oma) kwamen we weer in de kroeg terecht... De luiken waren van de buitenkant gesloten, zodat de politie dit niet kon zien.. Buiten stond een mannetje op de uitkijk en als de politie langs kwam deed de eigenaresse de muziek uit en moesten we allemaal stil zijn... Het leek wel of we ondergedoken waren, zo bizar! haha. Zo konden ze dus tot een uurtje of 5 open blijven... Ik hield het rond 2 uur voor gezien...

Vandaag laatste dag Hanoi en dan morgen op naar Hue, de volgende stad... benieuwd wat we daar gaan beleven!