Laatste deel Vietnam & Cambodja

20 maart 2013 - Bangkok, Thailand

Hey hey,

Het is alweer ff geleden dat ik een reisverslag geplaatst heb, terwijl ik de afgelopen tijd zoveel toffe dingen gedaan heb... Zal jullie eerst even bijpraten over onze belevenissen in Vietnam..

We zijn na Hoi An doorgereden naar Dalat.. daar verbleven we in een leuk guesthouse. Bij binnenkomst al leuk gepraat met de zoon van de eigenaar.. Die is geadopteerd vanuit in stam in de bergen vlakbij Dalat.. Hij vertelde dat hij tours aanbood op de scooter waarbij je o.a. ook zijn biologische ouders ging bezoeken en een kijkje kon nemen bij de stam waar hij vandaan kwam.. We hebben besloten om dit te gaan doen..

Volgende dag dus vroeg op en om 7 uur vertrokken we met een groepje (4 canadeze meisjes en een duits stel) op de scooter de stad uit. Ik reed en Amarens zat achterop. 1e stop was een krekelkwekerij waar we, om 9 uur s'ochtends, gefrituurde krekels voorgeschoteld kregen.. mmmm.. haha.. heb het geprobeerd, veel smaak zat er niet aan, dus was te doen.. Daarna een stop bij een local market. Rot (zo heette onze gids en dus zoon van de eigenaar) kon erg goed en leuk vertellen over alle lokale producten en zo kwam je veel te weten over de cultuur van de Vietnamezen. Erg leuk om te weten! Zijn zus was ook mee en samen konden ze erg leuk vertellen.. Je kwam dingen te weten die je bij gewone tour niet te horen krijgt.. Daarnaast waren ze allebei ook redelijk gestoord, maar op een goede manier, haha.. Daarna naar een silkfactory, daar kon je zien hoe zijde stof gemaakt werd. Interessant proces en leuk om te zien.. Als laatste voor de tocht naar zijn biologische ouders nog een waterval bezocht.. Rot gaf aan dat het eerste gedeelte van de tour vooral toeristisch was, dus er waren ook andere toeristen.. Het 2e deel zouden we geen toerist meer tegen komen... We reden naar het huis van zijn biologische ouders.. Daar kregen we een heerlijke lunch klaargemaakt door zijn zussen.. Zijn ouders waren aan het werk op de koffieplantage, die we onderweg ook nog gezien hadden.. Na de lunch gingen we samen met Rot naar een familie van zijn stam.. We mochten, nadat Rot met ze overlegd had, hun huisje in en daar gingen ze ons van alles uitleggen en vertellen.. Rot kon alles vertalen.. Dit was echt het hoogtepunt van de tour, zo bijzonder om bij die familie binnen te zijn.. Ze vertelden over hun trouwrituelen, jacht, eten, cultuur.. Erg indrukwekkend en bijzonder.. Ze konden ook heel mooi weven op de traditionele manier.. Prachtige kleden konden ze maken, daar nog 1 van meegenomen als souvenir.. Als afsluiter kregen we van de zus van Rot nog uitleg over verschillende soorten fruit in Vietnam..  Erg leuk! Was echt een toptour! Zeker 1 van de beste waarop we geweest zijn!

Dag daarna met de bus naar Ho Chi Min City. Kwamen s´avonds aan en verbleven in prima hotelletje midden in backpackerscentrum. s´Avonds rondje stad gedaan, erg mooie stad.. Ook nog naar markt geweest.. Volgende dag naar War Museum geweest. Erg indrukwekkend. Was meer een museum over de gevolgen van de oorlog. Veel foto´s van slachtoffers. Vooral veel foto´s van Agent Orange slachtoffers (Agent Orange is één van de chemicalien die gebruikt werden door de USA in de oorlog; mensen die daarmee in aanraking gekomen zijn krijgen tot op de dag van vandaag kinderen met ernstige afwijkingen) Erg heftig om te zien! Ook goed om te zien, want daardoor krijg je een goed beeld van wat de mensen tot op de dag van vandaag meegemaakt hebben. Echt vreselijk! Erg goed museum dus..

Volgende dag richting de Cu Chi tunnels, 2 uur buiten de stad. Dit zijn tunnels waar de Mekong strijders in de oorlog geleefd hebben en waarvan uit ze de Amerikanen aanvielen.. Erg bijzonder om te zien.. Je kon wel zien dat het kleine strijders geweest zijn, want ik was natuurlijk veel te groot voor die tunnels.. Sommige mensen hebben daar wel 20 jaar onder de grond geleefd, echt onvoorstelbaar.. Ben nog door de tunnels gekropen, maar naar 10 minuten had ik het al wel gezien, haha.. Veel te klein daarbinnen... Erg leuk uitje!

Volgende dag bedacht om Chinatown te bezoeken en de markt die daar was.. Geen flikker aan; haha.. Chinatown was gewoon een wijk die ze maar zo genoemd hadden en op de markt werd alleen zooi verkocht.. dus dit was snel bekeken..

Deze dag de grens over naar Cambodja, 1e stop de hoofdstad Phnom Penh.. Goede rit gehad en aan het einde van de middag aangekomen.. Zaten in guesthouse in centrum.. Het was wel echt heel heet hier, dat je naar 1 stap het zweet al overal had zitten..

Volgende dag naar de Killing Fields geweest.. Erg indrukwekkend en vooral gruwelijk. De Killing Fields is eigenlijk een plek met massagraven van mensen die onder het regime van Pol Pot op gruwelijke wijze vermoord zijn.. Er was een Nederlandse audiotour bij die alles tot in de details uitlegde, erg interessant.. Niet voor te stellen hoe dit geweest is, vreselijk.. Wel erg interessant om te zien en horen, want dan kan je jezelf een beetje voorstellen hoe het daar gegaan is. Onschuldige mensen zijn daar op vreselijke wijze vermoord (waaronder vrouwen en kinderen) omdat 1 persoon die aan de macht was er idiote gedachtegangen op nahield.. Wat het meeste indruk op mij gemaakt heeft zijn de overblijfselen van de vermoorde mensen verzameld in een Stupa (beenderen, kleding, schedels) en een boom op het terrein waar baby's tegen doodgeslagen werden... Te gruwelijk om voor te stellen hoe dat geweest is.. En lang geleden is het ook niet, dus echt bizar.. Goed om via deze weg iets te weten te komen over de vreselijke geschiedenis van Cambodja..

Volgende dag richting Siem Reap, plaats bij de tempels van Angkor What (absolute toeristentrekpleister van Cambodja) Hier hebben we een drie daagse pas gekocht om alle tempels te bezoeken.. Was echt prachtig! Zo ongelooflijk mooi om te zien; prachtige bouwwerken (soms) midden in de jungle.. Het was alleen zo ongelooflijk warm, dus midden op de dag was het soms echt afzien.. Zweet zat echt overal.. En in ons guesthouse konden we ook niet echt afkoelen, want de kamer was ook bloedheet.. Dit was wel ff heftig.. Maar het was het allemaal meer dan waard, want het was echt prachtig!

We zijn uiteindelijk 4 nachten in Siem Reap gebleven en weer terug gegaan naar Bangkok voor de eilanden in het zuiden. Ik zit nu in hotel bij het backpackersmekka van Bangkok; Kho San Road, erg gezellig en leuk! 24 maart gaan we richting het eerste eiland; Ko Phangan.. Dus lang verhaal, maar nu zijn jullie weer op de hoogte!

Heb het nog steeds prima naar mijn zin! Straks op de eilanden tijd voor relaxen en chillen! Heerlijk!

XXX

1. Thiska:
    20 maart 2013
    Mooi verhaal Kel, wij zitten hier op kantoor zowat in -2 zo koud is het buiten dus geniet maar lekker van die warmte!

Lekker bakken en feesten op de eilanden dus, have fun meid!xx
  2. Hans:
    21 maart 2013
    hoi Kelly, Fijn dat je het zo naar je zin hebt en erg goed van je dat je de geschiedenis van die landen goed in je opneemt! Wat zijn er toch een gekken op deze wereld he! die anderen lekker uitmoordden! Nog heel veel plezier en veel mooie dingen zien scheet xxx hans en lebber van sam